Gmina Spytkowice w okresie 15.02.2016 r. do 30.04.2018 r. realizowała projekt pn. „Cyfrowe usługi publiczne w Gminie Spytkowice” współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014 – 2020. Całkowita wartość projektu zgodnie z zawartą umową dofinansowania wynosi: 964 484,83 zł, a kwota dofinansowania to: 684 325,05 zł.
Głównym celem projektu jest rozwój elektronicznych usług publicznych w zakresie e-administracji oraz zwiększenie dostępu obywateli oraz przedsiębiorców do cyfrowych usług publicznych. W wyniku realizacji projektu możliwe jest korzystanie z informacji i zasobów sektora publicznego oraz e-usług publicznych w sposób otwarty, a wiec nieodpłatnie, z dowolnego miejsca, także przy wykorzystaniu urządzeń mobilnych. Istnieje również możliwość założenia i potwierdzenia profilu zaufanego, potrzebnego do komunikacji mieszkańców z jednostkami publicznymi.
Odbiorcami usług, których udostępnienie jest zasadniczym rezultatem niniejszego projektu są: mieszkańcy gminy Spytkowice, przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą na terenie gminy, samorząd i urzędnicy gminy, odpowiedzialni bezpośrednio za realizację zadań gminy i bieżące zarządzanie właściwymi dla tej jednostki samorządu terytorialnego sprawami, wraz z pracownikami gminnych jednostek organizacyjnych.
Zakres prac związanych z wdrożeniem projektu obejmował następujące zadania:
1. Infrastruktura teletechniczna.
Aby można było wdrożyć e-usługi dla mieszkańców, w pierwszej kolejności należało przygotować infrastrukturę techniczną poprzez dostosowanie serwerowni do obowiązujących przepisów. W tym celu zostały zakupiony osprzęt techniczny i teleinformatyczny przeznaczony do tego: odpowiednie drzwi antywłamaniowe, system alarmowy, klimatyzacja, szafa dystrybucyjna, a także doprowadzono osobne zasilanie do pomieszczenia serwerowni.
2. Dostawa infrastruktury sprzętowej.
W ramach prac z wiązanych z wdrożeniem projektu zakupiono sprzęt komputerowy i oprogramowanie potrzebne do działania całego systemu informatycznego. Urząd gminy pozyskał dzięki temu:
- serwer bazodanowy,
- serwer aplikacji,
- system backup,
- zasilanie awaryjne UPS,
- przełączniki sieciowe,
- firewall/UTM,
- 15 komputerów stacjonarnych,
- stanowisko do potwierdzania profili zaufanych,
3. Zakup licencji systemu e-Urząd.
W ramach niniejszego projektu zostały udostępnione następujące usługi:
a) Elektroniczna obsługa podatku od nieruchomości, rolny, leśny osób fizycznych
Usługobiorcami są osoby fizyczne - Podatnicy podatku od nieruchomości, rolnego oraz leśnego
b) Elektroniczna obsługa podatku od nieruchomości, rolny, leśny osób prawnych
Usługobiorcami są osoby prawne (w tym przedsiębiorcy) - Podatnicy podatku od nieruchomości, rolnego oraz leśnego
c) Elektroniczna obsługa podatku od środków transportowych
Usługobiorcami są osoby prawne - Podatnicy podatku od środków transportu
d) Elektroniczna obsługa zobowiązania z tytułu wywozu odpadów komunalnych
Usługobiorcami są osoby fizyczne i prawne – właściciele nieruchomości oraz przedsiębiorcy – firmy wywozowe.
e) Elektroniczna obsługa zobowiązania z tytułu opłat za zezwolenia na sprzedaż alkoholu Usługobiorcami są osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą oraz osoby prawne – prowadzące działalność regulowaną.
f) Elektroniczna obsługa zobowiązania z tytułu dzierżawy
Usługobiorcami są osoby fizyczne oraz osoby prawne – płatnicy.
g) Elektroniczna obsługa zobowiązania z tytułu wieczystego użytkowania
Usługobiorcami są osoby fizyczne oraz osoby prawne – płatnicy
Usługi obejmują możliwość wypełnienia i wysłania formularza następujących wniosków:
a) o założenie konta w systemie E-urząd dla osób prawnych/fizycznych
b) o dezaktywację konta w systemie E-urząd dla osób prawnych/fizycznych
Usługi z zakresu finansów publicznych i działalności urzędu gminy:
a) Informacje budżetowe: dochody budżetu wg klasyfikacji: plan i wykonanie, wydatki budżetu wg klasyfikacji: plan i wykonanie
b) Udostępnienie wybranych informacji w zakresie Wieloletniej Prognozy Finansowej z uwzględnieniem planów inwestycyjnych (przedsięwzięcia)
c) Stan spraw osób fizycznych i prawnych - udostępnienie informacji dotyczących: np. znaku sprawy, przewidywanego terminu zakończenia, osoby prowadzącej
d) Udostępnienie informacji o korespondencji np. data wpływu, znak sprawy, nr korespondencji
4. Modernizacja strony internetowej gminy.
Ostatnim etapem wdrażania e-usług w naszym urzędzie było wykonanie nowej strony internetowej. Cały system składa się z systemu CMS potrzebnego do edycji i wprowadzania nowych artykułów oraz nowej szaty graficznej do prezentacji wszelkich wiadomości.