998=112 - przełączenie numeru alarmowego 998 do Centrum Powiadamiania Ratunkowego
Od 20 kwietnia 2021 roku mieszkańcy Województwa Małopolskiego, dzwoniąc na numer 998, usłyszą komunikat: „Numer alarmowy 112, proszę czekać na zgłoszenie się operatora”. To bowiem wtedy rozpocznie się w Małopolsce proces przełączania numeru alarmowego 998 do Centrum Powiadamiania Ratunkowego. Jak informuje małopolski komendant wojewódzki Państwowej Straży Pożarnej st. bryg. Piotr Filipek, Małopolska jest czwartym województwem, które dokonuje przełączenia numeru alarmowego 998 do CPR.
- Nowe rozwiązanie spowoduje, że pomoc dotrze do potrzebujących na czas, zwłaszcza jeśli chodzi o zdarzenia angażujące różne służby. Jakość usługi ratowniczej będzie z pewnością dużo lepsza – mówi.
- CPR jest organizacyjnie i merytorycznie przygotowane do obsługi numeru 998. Z punktu widzenia obywatela zmieni się tylko miejsce przyjmowania zgłoszeń – dodaje kierownik krakowskiego Centrum Powiadamiania Ratunkowego Łukasz Bombała.
Jeden za wszystkich
Przekazanie informacji bezpośrednio do operatorów numeru alarmowego CPR pozwoli na jednoczesne poinformowanie o zdarzeniu wszystkich właściwych służb. To niezwykle ważne zwłaszcza w przypadku zdarzeń masowych, np. dużych wypadków drogowych.
112 jak filtr
CPR działa jak swego rodzaju „filtr”: do służb trafiają tylko zgłoszenia wymagające ich interwencji. „Odsiewane” są zgłoszenia niezasadne, czyli fałszywe lub anulowane po rozłączeniu się zgłaszającego podczas oczekiwania na przyjęcie zgłoszenia.
W Małopolsce stanowią one ponad 60 proc. wszystkich zgłoszeń.
Przejęcie obsługi zgłoszeń z numeru alarmowego 998 przez operatorów CPR-ów spowoduje odciążenie dyspozytorów służb ratunkowych. Dyspozytorzy Państwowej Straży Pożarnej będą otrzymywali z CPR-u tylko te zgłoszenia alarmowe, w których zagrożone jest życie, zdrowie, mienie, bezpieczeństwo lub środowisko.
Ujednolicenie
Kolejnym efektem przełączenia numeru alarmowego 998 do CPR-u będzie ujednolicenie sposobu obsługi zgłoszeń kierowanych na numery alarmowe, w tym zgłoszeń obcojęzycznych. Dodatkowo CPR-y gwarantują bezpieczeństwo funkcjonowania poprzez wdrożone mechanizmy zastępowalności wzajemnej, a także obsługują połączenia eCall (ogólnoeuropejski system szybkiego powiadamiania o wypadkach drogowych).
Z perspektywy dzwoniącego
Numer alarmowy 998 w dalszym ciągu będzie funkcjonował, ale po jego wybraniu połączymy się nie z dyżurnym Państwowej Straży Pożarnej (jak dotychczas), a z operatorem numeru alarmowego CPR-u.
I to właśnie operator zbierze wszystkie informacje dotyczące zgłoszenia alarmowego, przekazując je w postaci elektronicznej formatki do dyżurnego PSP. Dyżurny na podstawie otrzymanych informacji podejmie decyzję o zadysponowaniu jednostek do działań.
Co istotne, nie spodziewajmy się tego, że zostaniemy przełączeni do dyżurnego PSP. Nie jest to potrzebne, gdyż wszystkie informacje pozyska operator numerów alarmowych.
W taki sposób wygląda to zresztą dziś: gdy dzwonimy na numer 112 i zgłaszamy, że np. jesteśmy świadkami pożaru, to operator numeru 112 zbiera potrzebne informacje, wprowadza je do wspomnianej formatki elektronicznej, która automatycznie wyświetla się dyżurnemu Państwowej Straży Pożarnej. Zgłoszenia wymagające interwencji PSP są w CPR-ach przyjmowane od wielu lat i operatorzy mają doświadczenie w obsługiwaniu takich zgłoszeń.
Dla osób chcących powiadomić o konieczności interwencji Państwowej Straży Pożarnej nie będzie miało więc znaczenia, który numer wybiorą: 998 czy 112.