UMWM: Cudze chwalicie, swego nie znacie… Fundusze Europejskie wspierają Małopolską turystykę
Celem kampanii jest dotarcie do mieszkańców regionu z informacją nt. oferty turystycznej, stworzonej na bazie projektów dofinansowanych ze środków unijnych oraz zachęcenie ich do letnich wędrówek i odkrywania Małopolski na nowo. Jest to jeden z elementów długofalowej strategii promocyjnej Funduszy Europejskich realizowanej przez Województwo Małopolskie i zarazem kolejny etap działań promujących rolę, jaką, odgrywają środki unijne w walce z COVID-19 w regionie. W maju zrealizowano kampanię pokazującą, jak środki unijne pomogły małopolskim szpitalom i służbom ratowniczym w walce z pandemią.
Drastyczne prognozy
Najnowszy raport Światowej Organizacji Turystycznej nie pozostawia złudzeń - ruch turystyczny na świecie z powodu pandemii koronawirusa zmniejszył się w kwietniu o 97 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem, czyli praktycznie zamarł. Zdaniem ekspertów liczba podróżujących w tym roku drastycznie spadnie. W rezultacie branża turystyczna odczuje utratę ogromnych wpływów. Te dane oraz prognozowana liczba osób zagrożonych utratą pracy budzą niepokój, i to nie tylko wśród ludzi związanych z tym sektorem gospodarki.
Turystyka w roli głównej
O tym, jak ważną rolę w - gospodarce naszego regionu odgrywa turystyka, nikogo nie trzeba przekonywać. W 2019 r. Małopolskę odwiedziło blisko 18 mln osób, a szacunkowe wpływy wyniosły ponad 15 mld zł. Niestety branża turystyczna najbardziej ucierpiała na skutek pandemii związanej z COVID-19. Zamknięte lotnisko, hotele, bary, restauracje, muzea oraz inne obiekty. Brak możliwości podróżowania, zwiedzania i poznawania otoczenia. To wszystko spowodowało, że teraz czeka nas turystyczny restart i ogromne wyzwanie – odbudowa sektora turystyki w naszym regionie. Zdaniem ekspertów odtworzenie kapitału branży turystycznej potrwa 2-3 lata.
- Walczymy dziś z bezprecedensowym kryzysem. Turystyka jest jednym z sektorów, który najbardziej odczuł skutki pandemii. Zagrożone są tysiące miejsc pracy. Mamy sygnały bankructw. Dlatego dzięki Funduszom Europejskim podjęliśmy zdecydowane i konkretne działania - wsparcie finansowe branży i pobudzenie lokalnego ruchu turystycznego - podkreśla Witold Kozłowski Marszałek Małopolski.
Działania ratujące małopolską turystykę przyniosą oczekiwany efekt wówczas gdy będą szybkie i długofalowe, bo teraz w branży trwa „wyścig o każdego turystę” zarówno tego weekendowego, jak i tego, który przyjedzie na dłużej i skorzysta z oferty małopolskich hoteli, schronisk czy pensjonatów.
Z danych Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego wynika, że obłożenie w krakowskich hotelach wyniosło w maju niewiele ponad 2 proc., zdaniem hotelarzy liczba rezerwacji na lipiec i sierpień nie przekracza 20 proc. posiadanych pokoi. Duża liczba hoteli ma trudności związane z utrzymaniem płynności finansowej, a co trzeci hoteli małopolski hotel był zmuszony do zwolnień pracowników.
Od nowa
Powrót do turystyki sprzed pandemii, jest aktualnie niemożliwy, a sezon wakacyjny, który właśnie się rozpoczyna będzie zupełnie inny od tych, które znaliśmy dotychczas, ale możemy wykreować nowe kierunki, w których turystyka skoncentruje się na odkrywaniu najbliższej okolicy. Fundusze Europejskie zawsze wspierały rozwój potencjału turystycznego Małopolski.
- Dzięki unijnym środkom w wielu miejscach udało się odrestaurować zabytkowe budowle, które zyskały nowe funkcje, stworzyć całkiem nowe i nierzadko unikatowe atrakcje turystyczne, czy wybudować sieć ścieżek do uprawiania turystyki rowerowej. Dziś mamy pełną ofertę różnorodnych miejsc, które możemy wybrać na letni wypoczynek - mówi Łukasz Smółka wicemarszałek Małopolski.
Wspieramy swoich
Kampania pobudzająca do odkrywania Małopolski na nowo oraz promująca małopolskie atrakcje turystyczne opiera się na prezentacji wybranych projektów dofinansowanych z Funduszy Europejskich. Naszym celem jest „rozbudzenie ciekawości” i zainteresowania regionem. Pokazanie przykładowych propozycji do letnich wędrówek, skutkować będzie zwiększeniem ruchu turystycznego wewnątrz województwa, co w efekcie da realne wsparcie branży.
- Zakładamy, że prezentowane projekty będą wspierały naszych przedsiębiorców poprzez stymulację popytu na usługi turystyczne. Promując obiekty i atrakcje turystyczne, chcemy pomóc jak najszybciej odbudować rynek turystyczny - dodaje wicemarszałek Tomasz Urynowicz.
To trzeba zobaczyć na żywo
W lipcu na billboardach, citylihtach i plakatach w całej Małopolsce będzie może zobaczyć miejsca i obiekty, które koniecznie trzeba wziąć pod uwagę, planując trasy tegorocznych, letnich wędrówek po Małopolsce.